Saturday, April 4, 2009

cita2 aku

Hari ini aku di tanya apa cita2 aku???
aku terdiam.Aku ada cita2 atau tidak??
aku terfikir aku dulu punya cita2,aku dulu punya impian.
tetapi mengapa sekarang aku tidak mampu untuk menjawap apa cita2 aku.
Iyer jawap sahaja aku ingin jadi doktor,
jawap sahaja aku ingin jadi pilot,
jawap sahaja aku ingin jadi anglasawan.
tetapi munasabah ker jawapan aku dengan pekerjaan aku??

aku terfikir sejenak apa sebenar nya makna cita2??
aku fikirkan dan aku cuba muhasabah diri aku.
aku fikirkan bahawa tidak semua manusia di dunia ni akan dapat apa yang diimpikan
dan tidak semua manusia di dunia ini akan menjadi seperti di impikan orang tua.

Aku rasa dahulu aku akan jadi seorang yang berjaya.
tetapi apa yang aku dapat sekarang adalah kerjaya yang bukan kehendak aku
tetapi kerjaya yang bergerak ikut keadaan masa yang berputar.
Adakah aku dizalimi??

Aku terlalu sukar hendak mendapat jawapan.
walau aku tahu jawapan nya adalah kegagalan aku untuk mendapat keputusan yang cemerlang sewaktu sekolah lama dulu.
Tetapi bukan aku tidak berusaha.
bukan aku tidak mencuba
tetapi mungkin nasib tidak menyebelahi aku.

Akhir nya aku tidak dapat mencari jawapan sebenar nya.
Tetapi rumusan nya aku dapat adalah sepatut nya aku tidak letak cita2 aku dibangku sekolah
aku tidak patut meletak role model pada cita2 aku.
Aku rasa itu lah kesilapan aku.
Aku patut letak Rasullah sebagai role model
dan aku patut bergerak seiring dengan putaran masa.bukan cuba mendahului
dan bukan untuk undur kebelakang

aku sepatut nya lakukan begini

Sewaktu sekolah aku patut bercita-cita
-untuk menjadi pelajar cemerlang.

sewaktu di university
-menjadi pelajar yang lebih cemerlang

sewaktu dialam pekerjaan
-menjadi pekerja cemerlang.

aku rasa sepatut nya aku letak cita2 mengikut masa
dan biar masa yang tentu kan apa yang berlaku kemudian hari
ini semua urusan ALLAH.
kita cuma perlu berusaha.

InsyALLAH ini semua yang aku kan tekankan pada generasi aku yang akan datang.
Akhir nya aku redha dengan apa yang berlaku sekarang ni.

No comments:

Popular Posts

Powered By Blogger
Custom Search