Thursday, October 13, 2011

Kenangan & memori

Malam ni aku tiba2 terkenang kan betapa bertuah nya aku...

jika aku tengok kembali sejarah silam hidup ku dan banding kan dengan budak2 zaman sekarang terlalu jauh beza nya.

Kalau dulu hutan dan semak adalah teman setia aku,
kalau dulu sungai dan ikan menjadi permainan aku,
tapi kini semak adalah perkara yang menjijik kan pada pandangan orang kini,
sungai adalah hanya tempat perkelahan di hujung minggu.

terlalu sedikit anak2 sekarang yang di lahir kan dan di ajar untuk lasak menempuh kehidupan.
anak2 sekarang leka dengan facebook,leka dengan permainan video.

sehingga congkak terpaksa di masuk kan di dalam muzium seperti spesis haiwan liar terancam di masuk kan dalam zoo.

sehingga galah panjang terpaksa di video kan cara permainan nya.

Ya kemajuan telah menukar semua itu.
ya kemajuan telah tengelam kan semua itu.

teringat kembali novel salina karangan sasterawan negara A samad Said.
pak samad telah mengingatkan semua perkara yang telah aku nyatakan bahawa warisan akan hilang di telan kemajuan zaman..Pak samad sesunguh nya jiwa cintakan negara mu tinggi.

kemajuan penting untuk negara.penting untuk individu.....
tetapi kerana kemajuan yang tidak seiring dengan apa yang di panggil rezeki sesuap nasi anak2 telah di abaikan, anak2 telah tinggal kan.,
sehingga disiplin anak menjadi pertaruhan,
sehingga moral anak di abaikan,
sehingga pendidikan agama anak dibiar kan....

Benar lah kata sang yahudi
untuk menjatuhkan islam hanya perlukan 3 perkara.
1 arak
2 judi
3 perempuan

jika disiplin anak dan pendidikan agama anak di abaikan 3 perkara ini akan jadi mainan mereka.
Tolong lah,sedarlah, demi islam tercinta,demi negara tercinta,hindar kan lah perkara ini.semoga ALLAH AKAN MEMBERKATI KITA SEMUA....

No comments:

Popular Posts

Powered By Blogger
Custom Search